Rapport över utmaning nummer 8 – fritid.
Hur hanterar en pensionär detta – all tid är ju fritid – tror omvärlden. MEN vi kan informera Er alla, som ännu inte uppnått detta upphöjda tillstånd – pensionärsvärdigheten - att det är stressigt att vara pensionär. Efter dagens genomgång av agendan/almanackan, visar det sig att första lediga helgen under hösten 2008, är 3-4 januari 2009. Men nästan allt det vi gör är fyllt av glädje. (På vardagarna finns mera ledig tid!!).
Ett dominerande ”projekt” denna sommar var dottern, Saras och hennes (numera) makes, Niklas´ bröllop 30/8. Bröllopet ägde rum i hemtrakten (klimatriktigt) – Kastlösa, på Öland – och bröllopsmiddagen också på Öland. Vid måltiden användes ÖLÄNDSKT lamm (och inte sådant från Nya Zeeland) även om det blev litet dyrare (hur kan denna prisrelation vara rimlig?). Tillgången på Öländska lamm är inte oändlig, så restaurangen fick använda inte bara filén utan även lammbog och dito bringa. Blomkål, vitlök, bönor och potatis – allt från Öland – användes till lammet. Öländsk nyttig havtorn smaksatte efterrätten, som var Créme Brulée. Tårta från Färjestaden. – Ja, måltiden hade brudparet planerat på ett så begåvat sätt att brudens föräldrar och klimatpiloter inte behövde skämmas. Således – måltiden inte bara smakade superbt – den var klimatsmart också!!
Gabriella och jag gjorde inga utomlandsresor. Sverige och Öland är så fantastiskt på den vackra delen av året. Dessutom myllrar det av underhållning – t.ex. sång, musik och teater. Vi njöt av traktens underhållning.
Den enda långresan som gjordes var till Siljansnäs, nära Rättvik, i Dalarna. Ändamålet för resan var att träffa gamla goda vänner från studenttiden i Lund och att sjunga i dubbelkvartett.
Resan (Kalmar – Siljansnäs t.o.r.) gjordes med en miljöbil och enligt de principer, som vi fått oss till livs när vi fick undervisning i EKO-driving. Med detta menar jag: inte bromsa med bromsen utan med motorbroms; ha 3-4 hg för högt tryck i däcken; köra med förutseende, så att man slipper tvärnita framför rött ljus; köra på högsta möjliga växel; inte köra onödigt fort – hålla hastighetsbegränsningarna; minsta möjliga AC i användning + andra självklarheter.
Med tillämpning av ovanstående ”gnetigheter” så blev bränsleförbrukningen blev 0,427 liter diesel per mil, jämt 15% högre förbrukning än vad som utlovas i marknadsföringen från företaget. Företaget anger på internetsidan och i instruktionsboken att bilen skall dra 0,38 liter diesel / mil. Annonserna i tidningarna är svävande. Är denna avvikelse ok? Bör jag bliva ”murken”? Det skall jag fundera på. Kanske bäst att sova på det hela, så att jag inte överreagerar.
Skrivet just efter en mycket trevlig kväll, som handlade om utmaning nr 9, om långa resor. Heder åt vår tålmodige coach och projektledare Pär Wallin.
Hur nöjd är jag med sommaren 2008? Mycket nöjd! Trots att jag inte har åkt till varken Thailand eller Kina.
Kalmar 2008-09-10
Eder försöksbloggare och klimatpilot Gunnar Thorbert, med övervakare Gabriella T.
tisdag 23 september 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar