fredag 25 januari 2008

Kalmarhemlirare

Av en vän och tillika miljötomte på Kalmarhem fick jag en förfrågan om jag ville prata en stund om Klimatpilotprojektet inför 30 (alla) bovärdar på Kalmarhem. Jag förberedde mig för en pratstund på 15-20 minuter, det blev 50 minuter. I tisdags kände jag mig lite nervös för att på onsdagen 23:e skulle det ske ute i en lokal i Norrliden. Jag möts av 29 manliga bovärdar och en kvinnlig, vissa skeptiska och andra entusiastiska. Jag pratade om projektet och hur det framskrider. Det som ligger närmast dem om hjärtat är sortering av avfall eftersom det är den miljöinsats som de har mest att göra med. De berättade sanslösa historier om vad folk ställer i bostadsområdets miljöhus, elektronik, tvättmaskiner, kylskåp, soffor, hyllor osv. På måndagmorgonen ägnar ibland bovärden hela förmiddagen till att köra till tippen. Vi pratade om hur informationen ska gå ut till de boende om hur man sorterar. Kalmarhem ägnar mycket tid till att informera de boende men de upplevde att det är ett väldigt svårt problem att komma till rätta med.
Efteråt visade en kille mig en av uppsamlingsplatserna där bovärdarna stoppade prylarna som var på väg till tippen. En ansenlig massa prylar, elektronik, bilbatterier, färgburkar osv.
Hur som helst, igår fick jag höra att föreläsningen var upskattad. Frågan är om det var miljöansvarig, informationsansvarig och de andra tjänstemännen som lyssnade eller om det var grovjobbarna på golvet som tyckte det?

Inga kommentarer: