måndag 12 januari 2009

Utveckla sopsorteringen

Min utmaning nr 12 utveckla sopsortering

Man får börja med att erkänna att julledigheten inte är en bra tid att ta på sig en ny utmaning. Dels köper man mer och annorlunda saker än vanligt, och dels leder just ledigheten till att det finns en risk till att bli hysteriskt i sitt källsorterande. Jag har bland annat funnit mig själv i fart med att såga bort metallbottnen i en Pringles-förpackning med en brödkniv. Detta leder då genast till slutsatsen att det gäller att redan vid inköp tänka på hur en produkt/förpackning ska källsorteras. Förutom ett paket Pringles köpte vi också en ny soffgrupp. På Blocket. Ingen förpackning överhuvudtaget. Perfekt.

Denna utmaning har i övrigt, precis som alla andra utmaningar i projektet, mest satt i gång tankar och funderingar och ökat medvetandet. Vi funderar nu på att säga upp tidningen under veckan och läsa morgonnyheter på nätet istället. "Ingen reklam tack" dekal på brevlådan hade vi redan sedan innan. SKulle vilja föreslå att standarden istället blir att INGEN får reklam, förutom de som har en "Ja tack, gärna reklam" dekal på brevlådan. Nyårslöftet är att i år äntligen installera en kompost i trädgården! Tror jag ska inhandla en bra komposthandbok snart, även om det är spara-kvitto-period. Bra tips mottages tacksamt!

/Monique

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag sparade all reklam som kom i min brevlåda under 2008 - häromdan vägde jag eländet. (två fulla IKEAkassar)
Gissa............. det vägde 67 kg. Nu sätter jag lapp på lådan, men hur påverka alla handlare att sluta med brevlådereklamen . båda pappret och alla transporter.

Energibruket sa...

Hej,
Gjorde en webbsökning (efter annat….) och hamnade på din sida. Trevlig och matnyttig blogg!
Kika gärna in på www.energibruket.se Energibruket är en mötesplats för diskussion och innovation om energieffektivisering.

Mvh
Energibruket