tisdag 28 augusti 2007

Måste få berätta om en händelse i somras. I brist på bättre sysselsättning i regnet fick vi för oss att byta bil. Hade en Volvo 855 GLT - fint stylad - den som är nyfiken kan se den på http://www.garaget.org/ sök på "bebi". Nåväl, som alla vet är ju Volvobilar rätt törstiga (Tyvärr) Vi provkörde en Ford Focus Flexifuel och tyckte den var OK. Någon vecka senare fick vi se en kanonfin sådan på Ford i Karlskrona. Så vi bytte! Allt för miljön!!! Men, det lustiga är att under våra spaningar, var vi på Volvo, och kollade på en Ford likadan. Säljaren , mer eller mindre, klassade ner Forden " man blir bara besviken - de dricker lika mycket ändå - det blir inte billigare med etanol än med bensin!" Lustigt prat.
I Karlskrona är det gratis att parkera på kommunens p-platser om man äger en miljöbil. Samma dag "Ficusen" inköptes gick jag upp till kommunkontoret och fixade ett p-tillstånd. detta gick på 5 minuter, kostade ingenting och gäller till 2010. Toppen för mig, som tidigare fått slösa både tid och bensin på att hitta p-plats när jag ska arbeta.
Uppsökte så samma kontor i Kalmar för att få p-tillstånd även där. Men så lätt var det inte!! Mycket byråkrati. Det skulle förevisas reg.bevis - det skulle kosta 60:- och det skulle bara gälla 2007! ...och det skulle ta betydligt längre tid än 5 min.

Hur står det till med miljöbilsvänligheten i Kalmar??? Något att ta tag i???
Tilläggas kan att damen i receptionen blev mäkta imponerad av mitt tillstånd från grannstaden. Hon tog kopia på det!!!

Inga kommentarer: