onsdag 5 mars 2008

En klimatpilots bekännelser

Jag har en last, en ganska tung sådan, eller förresten två, nä tre. De är dock miljövänliga och gör nytta för många.

Denna första är mörk choklad, av bra kvalitet helst ekologisk och rättvisemärkt. Mmm, jag har (nästan) helt slutat äta annat godis, det finns bara choklad. Go och gla’ blir förutom jag även kakaobönderna om symbolerna på förpackningarna är de rätta.

En kopp gott te är inte heller helt fel, gärna producerad på samma sätt som ovan.

Den tredje, något tyngre lasten rent viktmässigt är ”bokvagnarna” vid Kupan (Röda Korsets eminenta second handbutik bakom Arla). Några onsdagar per vår och höst rotas alla inlämnade böcker fram och halva butiken fylls av böcker, billiga böcker! Jag köper inte skönlitteratur i bokhandeln längre, jag frossar i stället i pocket, inbundna och halvinbundna böcker i alla dess former. Skicket är oftast väldigt bra, och priset är 10 kr för de stora och 5 kr för de små (pocket). Man vet aldrig vad man hittar och fyndstämningen ligger tätt över lådorna. Topplisteböcker hittar jag några som jag inte läst varje gång.
Jag har numera samlat på mig ett berg, nåja, en liten kulle i alla fall, bakom min läsfåtölj, vilken jag ska ta itu med så fort examen är iland. Vilket förhoppningsvis är snart, om inte bokberget lockar för mycket. När så en bok har blivit läst (eller rättare sagt- slukad) så lämnar jag den åter till Kupan och kretsloppet fortsätter. Och de är fler som gör så, klimatsmart!

Alla mina laster är för mig tunga och väldigt svåra att avstå ifrån, men miljöpåverkan är i alla fall minimal. (Cykel är fordonet som används för inköpen).

Lyckan kan bli total när ett lyckat bokinköp kombineras med en kopp te och en smaskig chokladbit, mmm. Mitt samvete är dessutom rent när jag vet att det är schyssta produkter. Livet som miljövän behöver inte vara så svårt, tvärtom, lockande. De sju åren framför TV:n stämmer inte för mig, de spenderar jag på läsning istället.

Hmm, jag ska nog ta en paus i pluggandet nu ändå och ge mig själv lite kvalitetstid.

P.S. Läsfåtöljen är köpt på Blocket och är hur skön som helst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra gjort! Jag är också en stor konsument av ekologisk och rättvisemärkt choklad och lösvikte. Jag har köpstopp på böcker, jag skall läsa allt jag har i bokhyllan och ge bort till kompisar...de verkar tycka det är kul och börjat göra likadant så böckerna vandrar runt och sedan går till välgörenhet. Biblioteket är en utmärkt vän! Jag har också klimatutmaningar på gång, läs gärna min miljöblogg!