tisdag 1 april 2008

Tidsväxling

Damm, damm, damm... I ett stort gammalt hus finns det alltid damm. Vilket innebär en hel del ångest över att man inte hinner städa tillräckligt.

Vår tidväxlingsåtgärd kom egentligen ganska naturligt. Vi har en tendens att fylla hyllor med saker. Som t.ex. hyllan i badrummet på ovanvåningen. Det är ett badrum vi inte använder så jättemycket, mest till att gå på toa på natten, borsta en och annan tand och så badar Alva i badkaret någon gång i veckan. Längs hela ena väggen finns en lång hylla. Och av någon anledning har jag fyllt denna hylla med allsköns tuber och flaskor; schampo, badsalt, nagelfilar….. Ett stort gäng dammsamlare helt enkelt. När badrummet ska städas tar det en kvart i alla fall att dammtorka den hyllan, eftersom en massa tuber och flaskor också skulle torkas av. Det tog cirka fem minuter att rensa av den hyllan. Slänga det mesta (fyra år gamla flaskor med lotion) och ställa in det som skulle sparas i ett skåp. Nu tar det cirka fem sekunder att torka av hyllan, som istället kan prydas av en enkelt sak som gör badrummet lite trevligare – ett doftljus kanske?

Hela huset ska nu få genomgå en rejäl nagelfarning. Bara saker som vi verkligen vill ska stå framme ska stå framme. Samlar de bara damm så får de stå i ett skåp istället, eller så gör vi oss av med det. På så sätt räknar jag med att minska tiden det tar att städa rejält. Hittills har vi rensat, förutom hyllan i badrummet, även hyllor i köket, spiselkransen och hyllor i vardagsrummet.

Det bästa med den här åtgärden är att det kommer att spara energi. Jag lägger nämligen en massa energi på att ha ångest över dammet hemma. Med färre prylar att dammtorka samlas mindre damm, det blir lättare och snabbare att dammtorka och dammstressmomentet minskar.

Hur mycket tid har vi då sparat? Svårt att säga exakt, med tanke på att jag inte dammtorkar varje millimeter av huset varje vecka. Men ok, om man räknar alla hyllor jag rensat/kommer att rensa, samt all den tid som jag lagt på att irritera mig på dammet... kanske två-tre timmar?

Och vad ska jag göra med den tiden? Vad är det som alltid måste konkurrera med alla måsten? Lek! Så den tid vi har sparat tänker vi lägga på att leka mer. Klättra i fler jordhögar, bygga mer med bilbanan, kittlas mer, tar fler cykelturer, leta efter fler lejon i granskogen… Finns det bättre sätt att tillbringa ett par extratimmar?

Inga kommentarer: