torsdag 12 juni 2008

Kalmar cykelstad?

Titt som tätt hör man talas om begreppet "Kalmar cykelstad". Men det är verkligen smidigt, effektivt och säkert att ta sig fram med cykel i Kalmar?
Skriver här en liten önskelista för förbättrad cykeltrafik i våran vackra stad.
-Seperera cyklevägar från trottoarer/gångvägar. Cyklister och fotgängare håller olika hastigheter och blandar men de två blir det garanterade tvärstopp för cyklister. Störst är problemet vid busshållsplatser som är placerade mitt på cykelbanan. Alla som har försökt cykla förbi Norrgård i rusningstrafiken, när det är mycket folk vid busshållsplatserna, vet vad jag menar.

-Förtydliga trafiksituationer vid korsningar och rondeller. Gör markeringar på vägen och cykelbanan så att både cyklist och bilist vet vad som gäller. Framförallt rondellen Norravägen/funkabovägen (vid Ölandsbron) är otydlig. Vem har företräde?

-Synkronisera trafikljusen, så att det blir grönt för cyklister automatiskt när bilar i samma riktning har grönt. Nu ska man stanna till och trycka på knappen. Det kan hända att det blir grönt MEDAN bilar håller på att köra, vilket blir väldigt ortydligt för bilisterna-->risk för krock. Ännu säkrare att cyklister bara får grönt när ingen bil kan korsa cykelbanan. Synkronisera även gång- och cykelljus. Nu är det vissa trafikljus där det kan vara grönt på vissa och rött på andra ljus vid samma övergångsställe. Otydligt---->risk för krock.

//Monique

Inga kommentarer: