måndag 15 september 2008

Grubblerier över bilars bränsleförbrukning.

Klimatpiloterna i Kalmar.

Grubblerier över bilars bränsleförbrukning.

Kan man lita på bilförsäljarnas / generalagenternas uppgifter om förbrukning för viss bil?
Familjen skaffade för ½ år sedan ny bil – det gamla volvo-skåpet (Volvo 945, modell 1998) var för stort och drog alldeles för mycket för att passa en miljöpilot. Man fick ju skämmas.
Av detta skäl ville vi skaffa en miljövänlig bil. Toyota Prius och Honda hybrid gjorde sig omedelbart omöjliga eftersom de inte kunde utrustas med dragkrok. Etanol som drivmedel har visat sig vara kontroversiellt.
Därefter fann jag att den största bilen med godkänd krocksäkerhet och som medgav miljöbilspremie (10000 kr) var Citroën C4 diesel. Och om jag köpte före 31/12 2007, så kunde jag också få dieselpremie (6000 kr). Jag fann att bilen verkade ok, men den var litet osäker efter 34 års Volvo-körande. Ett viktigt skäl att köpa bilen var att den skulle i princip halvera mina drivmedelskostnader. Företaget Citroën lovade 0,38 liter diesel / mil vid landsvägskörning. Eftersom jag förutsåg, att stigande bränslepriser var oundvikliga, så ville jag prova Citroën. Då alla barnen sedan länge är utflugna, så är Volvon onödigt stor för oss 2 åldringar. Således inköptes en Citroën C4, diesel, elektrisk växellåda.

MEN: När jag började kolla dieselförbrukningen, så upptäckte jag att det inte stämde. Det gavs än den ena förklaringen efter den andra till att mina förbrukningssiffror inte skulle stämma.
Så jag väntade tills bilen var ordentligt inkörd och till dess att jag hade en extremt renodlad landsvägskörning framför mig. Det blev en resa Kalmar – Falun, tur och retur.
Jag tillämpade mycket noga de kunskaper som jag fått i EKO-körning (lektion i detta har givits inom klimatprojektet – jag fick lära mig en hel del nytt). T.ex. inte bromsa med bromsen utan med motorbroms; ha 3-4 hg för högt tryck i däcken; köra med förutseende, så att man slipper tvärnita framför rött ljus; köra på högsta möjliga växel; inte köra onödigt fort – hålla hastighetsbegränsningarna; + andra självklarheter.
Jag kunde mäta upp en förbrukning om 0,427 liter diesel / mil. Men generalagenten hade ju lovat 0,38 l/mil. Detta är en signifikant avvikelse från utlovat värde. 15%! (I sanningens namn: 0,43 liter diesel / mil är ju inte så tokigt heller).
På internetsidan för generalagenten och i instruktionsboken står utan omsvep att bilen drar 0,38 liter diesel / mil och utan angivande av begränsningar. (Annonserna i tidningarna är litet mera svävande).
Till sitt försvar har generalagenten för märket i fråga framfört, att jag borde känna till att uppgivna siffror för förbrukning är framtagna i en testmiljö och att de inte har med verkligheten att göra. – Jag är helt ointresserad av ett antal siffror, som redovisas av ett icke kontrollerbart företag i Frankrike. – Jag vill argumentera för att bilföretagen skall ta fram realistiska siffror för bränsleförbrukningen. Det skall bli intressant att se, om det går att påverka bilförsäljarnas / generalagenternas beteende i detta sammanhang.

Jag har varit i kontakt med Motormännens riksförbund. Där får jag samma besked, siffrorna över förbrukning gäller i testmiljö och inte i verkligheten. Någon större kampvilja kunde inte förmärkas. Ryktesvis har jag hört att andra miljöbilsmärken drar mycket mera än vad som anges i marknadsföringen. Jag tror att inte bara jag utan att de flesta andra bilköpare är intresserade av vad deras tilltänkta bil skall dra vid praktisk användning av bilen.

NÄR KAN VI FÅ REALISTISKA SIFFROR ÖVER DRIVMEDELSFÖRBRUKNINGEN I VÅRA BILAR?

VEM ORKAR DRIVA DENNA FRÅGA?
Eftersom problemet liknar det, som gäller falska förespeglingar i samband med mobilt bredband, så kontaktades konsumentverket, vilket – hör och häpna – tyckte att detta borde de titta närmare på. En något desillusionerad (primärt) och senare litet mera förhoppningsfull klimatpilot /


Gunnar Thorbert
Stensviksvägen 17, 39247 Kalmar; g.thorbert@telia.com; mobil 0736 – 540084 Se även www.klimatpiloterna.se

Inga kommentarer: