måndag 20 oktober 2008

Jag blir skitförbannad

Har någon missat de nya hastigheterna? Jag trodde inte det heller. På min väg till jobbet har man ändrat lite här och var. De flesta sträckorna har jag ingen direkt åsikt om, om man ändrar 90 till 100 på ett ställe och slår ihop en 70-sträcka med en 90-sträcka och gör en 80-sträcka, visst, det spelar ingen som helst roll för mig som bilist, och tycker Vägverket att det är roligt och välspenderade 55 miljoner så...

Men en liten sträcka gör mig verkligen skitförbannad, och gör dessutom att jag tappar förtroendet fullständigt för hela grejen. Det är sträckan mellan de två 50-sträckorna på E22 utanför Rinkabyholm. Det är en sträcka som är en kilometer lång, där det redan är svårt med utfarterna, där det är för mycket trafik, där många barn korsar vägen på olika platser för att ta sig till skolan och där jag aldrig, aldrig, ALDRIG hört någon klaga över att man inte får köra snabbare än 70 km/h, snarare att 70 är för fort. Men där tycker vägverket att det är en lysande idé att höja till 80 km/h. Om jag inte räknar fel så tjänar bilisten, om han eller hon är helt ensam på vägen, 6 sekunder. Och hur ofta är man helt ensam på den vägen? Möjligtvis mitt i natten. För eventuella 6 sekunders tidsvinst tycker vägverket tydligen att det är helt ok att dels

- Spendera de tusenlappar det kostar med omskyltningen av den sträckan. Och jag lovar, det är många tusenlappar!

- Minska säkerheten för dem som ska korsa eller ta sig ut på E22.

- Och inte minst: Fullkomligt skita i de miljöförluster som blir när alla bilister ska upp 10 km till och sedan strax efter bromsa ner till nästa 50-sträcka.

Ok, jag fattar, svaret från vägverket blir väl något smart som: jamen, vi har schablonhastigheter för sträckor med vissa egenskaper och vi tittar på helheten. Säkert vill de få fram att det ska vara rättvist också. Det de egentligen säger är att ingen, ingen, ingen ids tänka själv, inte ens de som sätter upp skyltarna. Troligen har någon på något regionkontor någonstans suttit och lekt med olikfärgade överstrykningspennor i en vägaltas.

Och då undrar jag: Om de kan göra en sån meningslös men på alla punkter försämrande åtgärd för en massa av våra pengar, hur många andra ställen har man tänkt lika lite på? Hur stora miljöförluster kommer vi få ut av det här projektet, och kan miljövinsterna på en del sträckor kompensera för förlusterna på andra?

Jag tycker dessutom att det är intressant att vägverket är medfinansiär i Klimatpilotprojektet. Är detta ännu ett projekt där den ena handen inte vet vad den andra gör?

Slutordet blir i alla fall: PUCKAT VÄGVERKET!!!!!!!

Inga kommentarer: