torsdag 9 oktober 2008

Saras och Alvas klimatsmarta resa del 1

I december ska jag och dottern åka till Malmö och baka julkakor hos en av mina bästa vänner. Den resan får bli vår pilotresa. Om vi går igenom checklistan då:


1) Fundera om resan behövs för att uppnå det som söks. Undersök om modern IT-teknik, telefon, webb, chat, webbkamera osv. kan ersätta den fysiska resan.


Ja, den behövs! Jag är en del av en kompistrio med en fot i Göteborg, en i Kalmar och en just i Malmö. Vi mailar och pratar i telefon, visst gör vi det. Men ibland räcker inte det. Sina vänner måste man träffa ibland. Och julkakor bakas svårligen per mail.


Jag hade kanske kunnat byta ut mina vänner mot såna som bor närmare, det hade varit klimatsmart. Men hade det varit trevligt av mig? Att dissa dem pga det klimathot vår vänskap innebär? Nej, det hade faktiskt tvärtom varit ganska otrevligt. Så vi släpper den idén.


2) Går det att välja närmare destinationer för att få uppleva det du söker med din resa?


Nä. Hon råkar bo i Malmö.


3) Går det att välja ett klimatsmartare ressätt? Alltså tåg före buss före bil före flyg. Använd om möjligt transportmedel som drivs med förnybara bränslen, till exempel biogas, etanol, RME och vätgas.


Nu börjar det likna något! Jag har bokat tågresa för mig och lilla damen. Det finns många fördelar har jag upptäckt:

  1. Miljön såklart. Vår resa med bil hade, om jag räknat rätt, betytt 96 kilo koldioxid rakt ut i luften. Vår resa med tåg släpper bara ut 4 kilo. Rätt stor skillnad.
  2. Priset. 351 kr kostar vår resa fram och tillbaka. Vi hade kunnat pressa priset mer, om vi ex hade valt att inte boka sittplats. Men åker man med en treåring vill man faktiskt ha sittplats. Nån måtta på snålheten får det vara.
  3. Smidigheten. Vi kan läsa, rita, fika, sova, spela oss igenom hela resan. Med bil hade jag ju fått köra hela vägen själv. Visserligen gillar vår dam att åka bil, så det är inga problem så, men det blir ju roligare.
  4. Spänningen. Sist vi åkte tåg, Alva och jag, kräktes hon ner hela mig, hela sig, min bok, sin filt och hela sätet. Detta strax innan tåget pajjade och med den luftkonditioneringen med den. Tåget stod stilla 200 meter från perrongen i Alvesta och det var 30 grader varmt ute. Inga toaletter fungerade, och således inga handfat heller. Men jag kan nu i alla fall skriva upp på meritlistan att jag har strippat på ett nästan fullsatt tåg. Hur många människor kan det? Den här gången ska hon i alla fall premedicineras med Postafen.


En eller ett par nackdelar finns det ju med:

  1. Resan går inte ända fram. Nu har vi ju turen att de som vi ska besöka bor mitt i centrala Malmö, så det går att gå från tågstationen och hem till dem. Fast det för ju med sig att jag måste bära allt vi ska ha med oss, samt ha koll på en iofs ganska lättsam treåring genom centrala Malmö. Vagn är ett måste med andra ord, trots att hon i princip aldrig åker vagn annars. Och det gäller att packa lätt. Så, Evis, jag får återigen förlita mig på att du har det mesta.
  2. Ska man åka billigt kan man inte ändra sig. Biljetten är inte ombokningsbar, så det går inte att bara bestämma sig för att ”vi tar det helgen efter istället”. Men det kanske är ett plus förresten?


4) Kan du se själva resandet som en del av upplevelsen när den tar mer tid med ett klimatsmartare sätt att resa?


Med en treåring är resandet alltid en del av upplevelsen! Lika bra att göra det till en rolig del. Bil åker hon nog med ändå, det framkallar inga glädjetjut direkt.


5) Försök att undvika flyg på kortare distanser. Välj tåg om möjligt.


Ja ja. Check.


6) Låt långresor vara långa. En flygresa till Thailand motsvarar mer än den personliga årskvoten på två tons koldioxidutsläpp, som vi måste ner till för att hejda klimatuppvärmningen. Res därför inte så ofta och stanna istället längre då du väl gör en långresa.


Bra tanke, men jag tror inte att vår värdfamilj vill ha oss där i två veckor. Fast nu var det ju inte Thailand vi skulle till heller.


7) Klimatkompensera dina resor genom att köpa utsläppsrättigheter.


Hm, kanske inte den här gången. ”Hej, jag skulle vilja köpa utsläppsrättigheter för fyra kg koldioxid, eller, vi kan ta för fem för att snajsa till det”. De skulle skratta åt mig. Fast det är ju det som är fördelen med tåg, jag kan med gott samvete resa UTAN att klimatkompensera.


Over and out för den här gången.


/Sara

Inga kommentarer: