måndag 19 november 2007

På krigsstigen mot klädberget

Kläder, kläder, kläder...... Tänk så mycket kläder som köps, används ett kort tag och sedan slängs!

Jag tänkte jag skulle utforska den biten lite, hur kan jag minska miljöpåverkan av alla våra kläder. Dottern växer som jag vet inte vad och jag köper ständigt nya kläder till henne.

Min första tanke var begagnat. Små barn sliter ju sällan ut sina kläder, så jag tänkte att "varför inte?". Blocket var den första anhalten. Hm, där säljs knappt några kläder i storlek 104 cl, storleken för dagen. Nästa stop Tradera. Budade på tre saker: En helt oanvänd fleecetröja som slutade på tio kronor, vilket fynd! Två par byxor för 29 resp 22 kr. Det jag inte hade tänkt på var framkten. Alla tre klädesplaggen slutade på 43 kronor (vilket sammanträffande!) och då skickades de ju ändå hit med med posten och drog en massa avgaser. Känns lite sådär värt det faktiskt, det blev inte så billigt och kändes inte jättemiljövänligt. Särskilt som ett par av byxorna var så fläckiga och hade så många lösa trådar att det är tveksamt om jag kommer att sätta på dem på min dotter. Avgaser i onödan alltså.

Så då tänkte jag: Ekokläder! Har kikat runt på massor med sajter. Men förväntar de sig verkligen att man ska gå runt hela dagarna i långkalsonger och undertröja, allt naturligvis mest i fesiga färger (om det ens fanns några färger)? För det fanns nämligen inte mycket att välja på. Inte för att man skulle ha råd att köpa så mkt annat efter långkalsongerna och undertröjan, shit vad dyrt det var!!!!!! Funderar ändå på att stödköpa lite för att stimulera marknaden.

En sak hittade jag: Polarn och pyrets svanenmärkta kollektion. Roliga blommor i blått, brunt, orange och rött. Visserligen lite dyra, men inte på långa vägar så dyrt som det mesta jag hittade på nätet. Även de tycker att miljövänliga människor ska gå runt i långkalsonger och undertröjor visserligen (vadan denna fixering vid långkalsonger? Vi bor i Sverige, inte på Nordpolen!), med det hade kompletterat med lite nattkläder iaf.

Så vad tänker jag göra, hur tänker jag agera? Jag tänker stödköpa lite dyra ekokläder (främst PoPs eftersom de var SNYGGA också) och sedan komplettera med miljöovänliga kläder. OCH framförallt köpa färre, bättre, mer hållbara kläder. Åtminstone till mig själv, det blir ju svårt till ett barn som växer.

Imorgon ska jag botanisera bland HMs, Lindex och KappAhls ekokläder. Det sägs ju att de ska finnas även där, men jag har inte sprungit på dem än. Får väl fråga efter dem. Visa att jag är intresserad.

Over and out från klädjungeln

Inga kommentarer: