måndag 26 november 2007

Och maten då...

Vi kämpar på, men det är fasen inte lätt. Nu märker man hur få ekologiska varor det egentligen finns. Jag trodde inte att vi köpte så mkt ekologiskt, men det visar sig att vi i princip köper det som finns på marknaden. Ok, lite fler grejer har vi väl hittat. Och vi har inte köpt en enda tomat tror jag den här månaden. :-)

Men många frågor kommer ju. Varför finns det ekologiskt mjöl men inget ekologiskt bröd? Hur kommer det sig att det ekologiska nästan alltid är slut, det borde väl bara vara att producera mer? För finns det sån efterfrågan borde väl marknaden kunna betala lite mer så lite fler bönder har råd att gå över till ekologiskt jordbruk? Hur kommer det sig att staten inte hängt med i utvecklingen av ekomat, utan samma pengar delas ut på allt fler ekologiska bönder? Hur kommer det sig att kedjorna inte förstår att jag faktiskt är villig att betala mer än bara en krona extra för en liter ekomjölk? Jag kan ju tänka mig att betala 10-11 kr/litern i alla fall, det skulle göra 20-30 spänn mer i månaden, och vad är det i den allmänna konkursen? Hur kommer det sig att jag måste välja mellan ekologisk mjölk och låglaktosmjölk?

Och så vidare...

Inga kommentarer: