onsdag 10 oktober 2007

"schyst butik"

Vem blir först i Kalmar med en "schyst butik"?


Klimatmärkning, nej tack!
Krönika ur Storstan nr 9 / 2007
SVANAR, FALKAR, GRODOR, Krav, sigill, Rättvisemärkt, FSC. SMC, TCO, nyckelhål… I föreningens succébroschyr ”Märkesguiden”, som har tryckts om i hundratusentals exemplar, visas femton olika symboler som alla talar om för oss konsumenter att varan är schyst på ett eller annat sätt. Jättebra, förstås.

SYMBOLMÄRKNINGAR är viktiga. Men jag önskar något annat. Jag önskar mig butiken där jag slipper vända och vrida på förpackningar och leta märken av olika slag. Jag önskar en butik som garanterar att det jag köper där är okej. Att butikskedjan har gjort valet före mig.
Ställt krav på att människorna som tillverkar varorna har det bra, får hyfsat betalt och har en acceptabel arbetsmiljö. Att naturen och miljön inte tar onödig stryk, att varorna går att återvinna, inte innehåller dåliga kemikalier och att de är klimatsmarta. Vi kan handla, må ganska bra och spara våra krafter till de hundratals övriga val vi ständigt måste göra varje dag.

TYCKER ATT COOP KONSUM borde vara den affär där vi slipper leta märken. Där alla varor på butikshyllorna är bra val för människor, djur och natur. Sådana butikskedjor finns i USA och Tyskland. Är vi tillräckligt många intresserade i Sverige för att sådana butiker kan bli succé även här? I så fall, sätt i gång Coop! Ni har kommit långt, men inte tillräckligt långt.

Louise UngerthChef för KonsumentfrågorKonsumentföreningen Stockholm

Från http://www.konsumentforeningenstockholm.se/templates/Page____3031.aspx



Pär

Inga kommentarer: