onsdag 24 oktober 2007

"Stressade cyklister?"

Jag vill gärna reagera på en artikel i Barometern idag om ännu en cykelolycka i stan. "Cyklister borde ta det lugnare.. de är alldeles för stressade", enligt enligt styrkeledare vid räddningstjänsten. Jag tappar hakan när jag läser sånt. What about BILISTERNA? Är inte de stressade??? Eller borde inte dem ta det lugnare? Styrkeledaren anser också att det "är både cyklistens och bilistens fel". Jag vet inte, men inte i den trafikskolan som jag gick lärde man sig ganska tydligt vem som hade väjningsplikt i en situation där en ska rakt fram, en en svänger på samma väg.

Dessutom har kommunen ett visst ansvar att göra korsningarna mera säkra. Man kan t ex tänka sig att fixa så att inte bilar och cyklister har grönt samtidigt, så slipper man många (nära)-olyckor. Så sent som i tisdags blev jag själv påkörd i en likadan trafiksituation, bara lite längre uppför Norra Vägen. Som tur var klarade både bilen och jag sig lindriga undan. Jag tycker att om Kalmar någonsin vill bli en cykelvänlig stad, så ska de göra en ordentlig satsning på cykeltrafiken. Göra den säkrare, informera om trafikregler som faktiskt finns, och kanske också arbeta för en mera nyanserad bild om de olika trafikdeltagarnas ansvar i trafiken i tidningar.
//Monique

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag reagerade precis som du, Monique.
På http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/cyklisterna-maste-bli-battre-pa-att-se-sig-for(289152).gm kan man läsa min och andras kommentarer till artikeln.