lördag 10 maj 2008

En missad chans för Hanssons krog

För någon vecka sedan utmanade klimatpiloterna Hanssons krog att laga en klimatsmart lunch. C:a 12 personer kom förväntansfulla och hungriga till krogen. Vi fick en morotssoppa tillförrät och pepparrotsfylld lövbiff med potatis och syltade rotfrukter som huvudrätt. Det kanske fanns efterrätt också,men den har jag i så fall missat, för jag fick åka lite tidigare därifrån.
Vi fick tyvärr inte så mycket information om själva klimattanken bakom menyn, men rent spontant tyckte jag inte som det lät väldigt genomtänkt klimatmässigt. Nötkött är knappast ett säkert kort i sammanhanget. Rotfrukter i all ära, men det kändes lite höstigt så här på vårkanten.Morotssoppan smakade mest matlagningsgrädde (hoppas den var ekologisk åtminstone) och det flöt en liten morotspeng i. Huvudrätten däremot var riktigt god och spänannde. Lövbiffen mör och saftig, en pepparroten gav bra sting. Fin sås. Syltade rotfrukter var gott till, men kunde kanppast räknas som "grönsaker".
Jag hade väntat mig mindre kött, eller iallafall inte nöt, och mera grönsaker, och mera säsongs och regional anknytning. Kanske en nässelsoppa och lammkött från Öland vore ett tips till nästa vårlunch?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad väntar du dig för knappa åttio kronor, dessutom; utmaning är väl fel ord i sammanhanget, önskemål var mer i linje med det som var uttalat, i samband med bokningen av denna lunch. Men eftersom ni är så begåvade kan ni förmodligen utbilda oss ignoranta...