måndag 26 maj 2008

Matlagningslag

"Den sjunde utmaningen" - bara spännande att ge sig dit. Ingen visste nånting om vad som skulle ske - bara att vi skulle ses i restaurangen på Coop Forum.
Väl installerade tillsammans med ett mediauppbåd - vi blir väl riktiga Kalmarkändisar efter det här (hihi) - bjöds det på god "macka". Tänk om jag vetat, jag som jäktat extra för att hinna hem och äta!!!

Utmaningen kunde börja - Pär berättade att vi skulle bli 4 lag, som skulle gå hem till 4 särskilt utvalda familjer och fixa deras kvällsvard - naturligtvis så klimatsmart som bara vi kan!

Elisabeth, som chefar för affären i fråga - ville oxå vara med - hon sponsrade med 500:- / lag så vi kunde gå in och shoppa loss.

Men.......vad skulle vi hitta på? Det var Karin, Victoria I och jag som slog våra huvuden ihop.
Nåväl - utrustade med en kundvagn och en "scanner" rusade vi in. Vad skulle vi hitta på??? Började fundera kring kött ?? ekokött då förstås - vi hittade inget - tänk-tänk- lax! Hittade ingen lax heller (suck!) klockan gick - så det var ju bara att byta menu igen!

Hysteriskt bläddrade vi i den medhavda kokboken "Ekologiska eskapader" av Eric Måneld.
"Saffransdoftande sydfransk gryta" låter gott! Den har jag gjort och även lämnat receptet vidare till arbetskamrat som lovordat denna vegetariska rätt. Med ett helvegetariskt alternativ måste vi väl vinna!! Kravmärkt fänkål, kravmärkt lök, dito tomater - ja t.o.m. ekologisk creme fraiche. Saffran förstås???? Ska vi fixa efterätt med...mmmm Hallonsorbet och hallon! Vilken fantasi - men det blir nog smaskens!

Jag, som körde bil - obs etanol!! fick ta kassen, medan Karin, Victoria och representant för kalmar-posten kom cyklande bakefter.

Vi körde till N. Långgatan 67 - ett fantastiskt vackert hus nära "Kattis".(eller tillhör det kanske "Kattrumpan" - jag är inte helt påläst på kalmars geografi!) Herr och Fru Danielsson tog emot. Efter lite titt även inuti huset - lika underbart vackert som utanpå - tog vi köket i besittning. Det skalades lök och klyftades fänkål, hackades tomater och blandades creme fraiche. Alltmedan värdparet dukade "fint" och emellanåt sniffade lite....och KP tog kort!

Till anrättningen hade vi valt quinoa som skulle koka lite först och vattnet skulle ju saltas....men vilken kvarn var det salt i.....??? Oj då- det blev peppar istället (hihi) men quinoan sköljdes raskt och nytt vatten i grytan och SALT.

Dessvärre kunde inte jag stanna och njuta anrättningen - var tvungen hem och lägga mig - måste ju upp tidigt och väcka tuppen!

Men jag vet ju hur gott det blev - bara synd att jag inte fick höra värdfolkets belåtna "smackande"!

Vann vi??????


Ikväll är det dags för "eco-driving-teori" - det är tufft att vara klimatpilot - ingen rast och ingen ro!!! =)

Inga kommentarer: