tisdag 13 maj 2008

Lustgas!

Hörde i Radio Blekinge igår morse att Blekingarna får lära sig att föda barn utan lustgas. Lustgasen är 300 ggr aggresivare än koldioxid som växthusgas. Utsläppen av lustgas skulle motsvara hela landstingets utsläpp från transporter under ett år! Har någon hört detta förr?? Alla barnaföderskor andas ut gasen som sedan släpps ut över Karlskronas hustak. Istället ska det satsas mer på ryggbedövning ( säg aldrig ryggMÄRGSbedövning - den som får en sådan, behöver antagligen ingen mer bedövning ........) Är det kollat hur den står sig i klimat debatten tro? Kanske kissar vi ut bedövningsmedlet i haven och gör fiskarna bedövade??? Fiskarena kanske skulle bli glada - det måste ju vara lättare att fånga dem då hahaha!
Eventuellt skulle landstinget Blekinge istället satsa på en anläggning för att rena luften från lustgas - en sådan anläggning finns bara på EN plats i VÄRLDEN. Häftigt!! Men hur mycket CO2 genererar ett sådant bygge tro? och driften...?

Apropå miljön och fiskarna så har vi ju redan problemet med alla östrogenätande kvinnor som kissar ut överskottet och gör fisk och andra havslevande individer både sterila och tvåkönade.
En av mina otaliga uppgifter på jobbet är att se till att kvinnor som inte vill bli gravida, förhoppningsvis inte blir det heller! P-piller är en vanlig metod - där kom östrogenet! Men vad många kanske inte vet, är att det finns östrogenfria varianter. Hormonspiral som bara innehåller gestagent hormon, implantat = p-staven, p-sprutan. Men det finns piller oxå för den som föredrar detta. I min rådgivning till kvinnan försöker jag lägga en miljöaspekt oxå i valet av preventivmedel. Men förstås är det ALLTID kvinnan/paret som väljer.

Ännu mer radio Blekinge. 30/4 kl. 15.00 sändes ett program som heter "Frekvens". Denna dag tog man upp ämnet grillning och en miljövänligare metod för detta presenterades. Man skulle då tända grillen med tidningspapper och matolja!
Klimatpilot som jag ju är - tog jag detta till mig och inför helgens grill med ekologiskt uppfödd karré satte jag igång. Men trots ihärdiga försök och säkert en hel tidning ( Barometern!) och jag-vet-inte-hur mycket matolja hände INGENTING! Det rök bara lite lätt...
Där sprack illusionen - den "vanliga" tändvätskan åkte fram och vi var tämligen hungriga när allt var klart.
Men skam den som ger sig - nästa gång jag tänder grillen ska ett nytt försök göras - kanske bättre med BLT (!?) och kravmärkt matolja!

För den intresserade www.sr.se/blekinge sen får man klicka sig fram till det aktuella programmet!

Lycka till!

Inga kommentarer: