lördag 22 november 2008

köpstopp

Jaha....utmaning nr 11 - köpstopp under 2 veckor. Busenkelt! Varken jag eller Tommy är "shopaholics" dvs vi köper det vi behöver när vi behöver. vi bor ju dessutom på landet - då är det inte så lätt att slinka in till sta´n efter jobbet och shoppa. Mat och medicin är ju det enda som är riktigt viktigt!
Busenkelt ja...trodde jag... I lördags var vi som vanligt och handlade veckans mat på CityGross. Färdiga där kom jag plötsligen på att Media Markt hade en stekpanna till mycket bra (?) pris. Medan tommy stuvade in maten i bilen, kilade jag in på MM och handlade denna stekpanna. Vår gamla börjar bli lite sliten, och jag har passion för stekpannor och knivar(!!). Väl utkommen ur MM upptäckte jag att ..jag hade köpt något annat än mat eller medicin!!! Helt utan att tänka mig för!! Samvetet kom över mig. Vad har jag gjort? Stannade till utanför och tänkte...ska jag gå in och lämna igen den??? Men det kändes lite "dumt". Raskt bestämde jag att stekpannan skulle räknas som "mat"- utan stepanna ingen mat- eller hur?
Nästa tanke var att - köpstopp? - det är ju inte bra. Tänk om "alla" väljer köpstopp under en viss tid? Samhället är ju uppbyggt på handel...eller tänker jag helt fel???

1 kommentar:

Monica sa...

Rätt. Men, vi får "bygga om" samhället, det håller helt enkelt inte vilket börjar gå upp för allt fler gudskelov. Vi lär knappast sluta konsumera men vi behöver lära oss att göra det med förstånd. Och att framställa det vi konsumerar med förstånd. Ett litet nätt projekt...